O ljubezni, ki premaga trač

Ljubezen in obrekovanje sta neločljivi stalnici človeškega obstoja. In tudi v Tračistanu, kjer je uradna ureditev demotračija, uradni jezik pa rimščina, ni nič drugače. Včeraj so v Gledališču Koper predstavili muzikal Trač ali Mnogo hrupa za nič, zadnje delo Gašperja Tiča, ki bo prihodnji petek premierno zaživelo še na koprskem odru.

Muzikal Trač ali Mnogo hrupa za nič, ki je nastal v koprodukciji 
Mestnega gledališča ljubljanskega in Gledališča Koper, bo 
koprsko premiero doživel prihodnji petek.  Foto: PETER GIODANI
Muzikal Trač ali Mnogo hrupa za nič, ki je nastal v koprodukciji Mestnega gledališča ljubljanskega in Gledališča Koper, bo koprsko premiero doživel prihodnji petek.  Foto: PETER GIODANI

KOPER > Mesto Tračistan, ki bi lahko bilo kjerkoli in kadarkoli, si je izmislil igralec Gašper Tič (1973-2017), ki se je proti koncu življenja uveljavil tudi kot duhovit in vešč komediograf. Navdih za libreto muzikala Trač ali Mnogo hrupa za ničje našel pri Shakespearu. Glasba je delo Davorja Hercega, predstavo, ki je nastala v sodelovanju Mestnega gledališča ljubljanskega in Gledališča Koper, pa je režiral Jaka Ivanc.

Mojster zgolj kot ogrodje

Najslavnejša Shakespearova komedija, v kateri je mojster napisal najmanj verzov v svojem opusu, je Gašperju Tiču služila zgolj kot ogrodje zgodbe, v kateri se vse vrti okrog ljubezni, hrepenenja, izdaj, spletk in vseh mogočih preizkušenj zaljubljencev.

V muzikalu Trač ali Mnogo hrupa za nič nastopajo Tanja Ribič, Grega Čušin, Iva Kranjc Bagola, Mojca Funkl, Milan Štefe, Jaka Lah, Rok Matek, Filip Samobor, Matic Lukšič, Gaber K. Terseglav, Tomo Tomšič, Rok Kravanja in Uroš Smolej. Scenografka je Greta Godnič, kostumograf Leo Kulaš, koreograf Miha Krušič, avtor videa Voranc Kumar, lektorica Maja Cerar, svetlobo je oblikoval Boštjan Kos, asistentka dramaturginje je Anja Krušnik Cirnski, asistentka kostumografa pa Lara Kulaš.

Dramaturginja predstave Ira Ratej poudarja, da je napisal samostojno avtorsko delo, ki je tudi izjemno kompleksno. “Ljubezni je pri Tiču še več kot pri Shakespearu in vešče ji postavlja ovire na poti do uresničenja. Situacije mojstrsko preplete do te mere, da konec razreši deus ex machina - množični ljubezenski poljub, ki prežene zlo,” je zapisala v gledališkem listu. Trač, ki je nastajal dobro leto in v katerem je 23 songov,je Tič pisal z mislijo na natanko določene igralce, v predstavi pa poleg njih sodeluje še šest plesalcev in sedem glasbenikov.

Podmuzikal, ki so ga v Mestnem gledališču ljubljanskem premierno uprizorili konec februarja, se je Tič ob Jaki Ivancu podpisal tudi kot režiser. V tekst je vnesel toliko didaskalij, da je vanj praktično že vpisal režijo. Z Ivancem sta prvič sodelovala leta 2002 pri predstavi Hrošč. Prav za to vlogo je Tič na festivalu Sterijino pozorje prejel nagrado za najboljšo moško vlogo. Kasneje sta soustvarila še Prevare, predstavo, pri kateri je Tič sodeloval kot dramaturg, leta 2015 pa med gledalce poslala uspešnico Trio, ki je Tičev dramski prvenec. “Bil je nepopisno pismen. Ko je napisal Trač, sem si želel, da sedi z mano v parterju in oblikuje predstavo. Že ko je začel pisati, je muzikal videl, popolnoma jasno mu je bilo, kako mora predstava stati. Zato sem si želel, da to narediva skupaj,” je na včerajšnjem srečanju z novinarji povedal Ivanc.

V pisanju je bil neulovljiv

Trač je v celoti napisan v rimah. “Z njimi je naredil slovenščino svetlejšo, duhovitejšo in brihtnejšo,” je prepričana direktorica koprskega gledališča Katja Pegan. Ira Ratej dodaja, da je Tič v svojem jeziku ves čas hodil po robu, saj se je znal poigravati z banalnostjo na eni in višjimi ravnmi na drugi strani. “V svojem pisanju je bil neulovljiv. Z otroško igrivostjo se je sprehajal po različnih ravneh jezika in pomenov. S tem, ko smo izgubili Gašperja Tiča, smo izgubili komediografa, ki se je rojeval in ki pride enkrat na deset generacij. V pisanju komedij se je mojstril počasi, bil je izjemen garač. Imel je izvrsten posluh za komedijo in fantastičen občutek za ritem, kar je v tej dramski zvrsti ključnega pomena. Trač je njegovo zadnje delo, prepričana pa sem, da bi se, če bi bil še med nami, v slovensko literarno zgodovino vpisal med žlahtna komedijska peresa,” je povedala dramaturginja inpoudarila, da si je Gašper Tič vseskozi prizadeval, da komedija v slovenskem prostoru ne bi bila prezirana, saj je neomajno verjel v njeno žlahtnost.

MAKSIMILJANA IPAVEC


Najbolj brano