S provokacijo nad instant družbo

“In če se motim?” s svojo zadnjo razstavo v pivški Hiši kulture provokativno sprašuje umetnica Vesna Bukovec. Sodobnemu posamezniku, zasičenemu z medijskimi sporočili, s pomočjo risb, ki so kolaž vizualnega in tekstovnega, na ironično-humoren način postavlja ogledalo.

Vesna Bukovec gledalca s svojimi risbami izprašuje, kako močno podlega vplivu potrošniške družbe. Foto: Veronika Rupnik Ženko
Vesna Bukovec gledalca s svojimi risbami izprašuje, kako močno podlega vplivu potrošniške družbe. Foto: Veronika Rupnik Ženko

PIVKA > Vesna Bukovec v svojem umetniškem delovanju raziskuje urbano in v tem okviru še posebej medijsko realnost vsakdanjega življenja ter vpliv neoliberalne ideologije in potrošniške družbe na oblikovanje podzavestnih psiholoških vzorcev pri posamezniku in družbi. V Hiši kulture predstavlja izbor risb, ki na kritično-humoren način obravnavajo zagate posameznika ob številnih potrošniških, identitetnih, poklicnih in političnih izbirah, ki jih ponuja današnji čas. “V ospredju je njihova sporočilnost, s katero umetnica podaja svoj komentar in kritiko sodobne družbene realnosti,” pravi Mojca Grmek, kustosinja razstave.

Ironija popularne psihologije

Serija Pozitivne iluzije, ki jo Bukovčeva med drugim predstavlja v Pivki, tako temelji na psiholoških testih s svetovnega spleta, ki ocenjujejo posameznikovo zadovoljstvo z življenjem. Vprašanja iz testov predstavi kot izjave in jih opremi s podobami, namenjenimi oglaševanju, celota pa je provokativno izprašujoča.

Poleg galerijske dejavnosti v Hiši kulture dajejo velik poudarek tudi izobraževalni dejavnosti. Razstave spremljajo vodenje po razstavi in ustvarjalne delavnice za otroke. “Glavni namen je predstavljanje sodobne umetnosti otrokom in njeno prevajanje v njim razumljiv jezik. Pri tem je ključno njihovo doživetje v galeriji. Na igriv način spoznavamo, da je ta prostor drugačen, in iščemo povezave med vsakokratno temo razstave in njihovim življenjem. Sodobna umetnost je s tega vidika velik izziv, ker je lahko zelo kritična in se dotika socialnih tem. Pomembno je, da otroci oblikujejo svoj odnos do neke teme, pa naj si bo pozitiven ali odklonilen, in da ga znajo utemeljiti. Ne želim jim vsiljevati nobenih razlag. Otroci skozi svoje oči vidijo njim pomembne stvari,“ pomen razlaga Tanja Milharčič, vodja izobraževalnega programa. Otroci na delavnicah tudi ustvarjajo v isti tehniki in z istimi materiali kot umetnik.

To je moj komentar na družbeno realnost, v kateri smo na vsakem koraku bombardirani z instantnimi sporočili, nasveti, pravili, kako živeti in rešiti stiske. V ozadju imajo neko komercialno agendo, ki pa je zakrita in ki jo v površnosti in naivnosti zlahka spregledamo in se pustimo prepričati. Vsakič, ko prepoznam, da sem se tudi sama znova ujela v to zanko, dobim motivacijo, da je o tem treba govoriti. Stvari je treba konstantno postavljati pod vprašaj,“ poudarja Bukovčeva.

Pri tem namenoma uporablja ironijo in humor, kot na primer tudi v seriji risb, naslovljeni Obljubim, da bom spremenila svet, ampak le, če bo to storilo tudi 10 drugih. “Na ta način lažje posredujem sporočilo, tako da ga obrnem naokrog, ga preobrnem in s tem dosežem ravno nasprotni učinek.“ Obenem pa sta ironija in humor zanjo tudi način, da kot umetnica ne zapade v vzvišen položaj, v katerem bi, kot pravi, s piedestala delila življenjske modrosti. “To je za umetnika zelo nevarna pozicija. Sama želim občinstvu predstaviti zgolj svoja osebna doživljanja, nekdo pa se lahko s tem strinja ali ne, lahko ga vznemiri, nasmeji ali se mu sploh ne zdi zanimivo.

Devet razstav na leto

Bukovčeva je na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani sicer diplomirala in magistrirala iz kiparstva, deluje pa kot samostojna avtorica in v okviru umetniške skupine KOLEKTIVA (z Metko Zupančič in Lado Cerar). V letošnji razstavni sezoni v pivški Hiši kulture gostuje kot peta avtorica.

Mojca Grmek, kuratorka razstavnega programa v Hiši kulture, poudarja, da je njihov program zelo jasno opredeljen. “Predstavljamo sodobno umetnost s sodobnimi praksami in novimi mediji, umetnike z inovativnimi in progresivnimi avtorskimi pristopi. Priložnost želimo dati tudi mlajšim. Naša načela so aktualnost, neodvisnost, svoboda, kritičnost, vzgoja.

Največja ovira pri delovanju so zelo omejena finančna sredstva. Zato lahko gostijo le umetnike, ki so se pripravljeni odpovedati honorarju, povrnejo jim le potne stroške, ne morejo pa si privoščiti niti redne odprtosti galerije, pač pa je ogled možen v času prireditev in po predhodnem dogovoru.

Nova ekipa, ki jo sestavljajo novi in stari obrazi Hiše kulture, poleg Grmkove tudi vodja grafičnega ateljeja Leon Zuodar, vodja izobraževalnega programa Tanja Milharčič, organizatorka Tanja Avsec in grafični oblikovalec Jure Šajn, je Hišo kulturo ponovno oživila leta 2013, po dveletnem premoru.

VERONIKA R. ŽENKO


Najbolj brano